Kelebek ve Dalgıç

12 Aralık 2014 Cuma

| | |
 

        Daha önce de söylemiştim, okuduğum bazı kitaplar beni başka kitaplara ,onlar da başka kitaplara götürüyor ve ben böyle kitaplara bayılıyorum ...Bir süre önce okuduğum ve finalinde göz yaşlarımı tutamadığım  Senden Önce Ben isimli kitapta görmüştüm Kelebek ve Dalgıç'ı.Çok meraklanmış ve hemen okumak istemiştim kısmet bugüneymiş.
 
      Kelebek ve Dalgıç kurgulanmış bir hikaye değil. Jean Dominique Bauby'nin gerçek yaşam hikayesi. Üstelik kitabın yazılışı da (az sonra anlatacağım gibi ) çok ilginç.
 
 
  
      Kitaptan bahsetmeden önce hoş bir ayrıntıyı aktarmak istiyorum size ...Kitaplarımı çizmeyi ,boyamayı hiç sevmem normalde ama bu kitap resmen "Boya beni "diye bağırdı bana. Tüm bölümlerin başında birbirinden farklı kelebek çizimleri var ve sanki okuyucu boyasın diye renklendirilmeden bırakılmış. Okurken hayal ettiğin renklerde bir kelebek oluşturup ,öyle devam etmek için okumaya. Bayıldım bu işe ama boyamaktan okuyamadığımı da eklemek isterim...İşte kızımla boyadığımız kelebeklerden birkaçı...Fena bağımlılık yapıyor uyarayım...:)


        Şimdi gelelim bu yürek burkan ve bunun yanında yaşadığımız her anın belki de sağlıklı son anımız olabileceğini tokat gibi yüzümüze çarpan ve elbette bolca şükretmemizi sağlayan gerçek yaşam hikayesine...
 
     Bay Jean Dominique başarılı bir gazeteci. Elle dergisinin genel yayın yönetmeni. Yakışıklı genç ve maalesef hayatının en güzel evresinde kan damarı tıkanıklığının yol açtığı ciddi bir kaza sonucu bütün vücudu felç olan ve locked-in sendromu ile yaşamayı öğrenmek zorunda kalan bir aile babası.Tutku dolu, edepsiz ,şimdiye kadar başarısızlıkla hiç tanışmamış bay Jean Dominique  geçirdiği  beyin kanaması sonucunda acıya doğru ilk adımını atar.

     Bir hastane odasında gözlerini açtığında karşısında doktorlar, hemşireler, hasta bakıcılar, terapistler kısacası bir sağlık ordusu bulur. Ona sorular soran bu insanlara cevap verir, verdiğini zanneder. Ancak kendi sesini sadece kendisi duymaktadır ,çünkü sol gözü dışında her bir milimetre karesi felç olmuştur. Bu durumu kabullenmekte ve yeni haline  alışmakta oldukça zorluk çekse de Jean Dominique, vücudunda sol gözü dışında felç olmayan iki şey daha keşfeder...Hafızası ve hayalleri... 


      İşte bu noktadan sonra konuşma terapistinin de yardımı ile hayatına giren bir kadın, onun içine kısılıp kaldığını hissettiği dalgıç giysisini üzerinden sıyırmasına yardımcı olur. Konuşma terapisti özel bir alfabe ile sol gözünü kırparak konuşuyormuş gibi kendini ifade etmesini sağlamaktadır.Terapist, Jean Dominique'in  daha kolay  iletişim kurabilmesi için, harfleri Fransızcadaki kullanılma sıklığına göre sıralar (E, L, A, O, I, N, S, D, vs.) ve yüksek sesle okur. Doğru harfe geldiğinde Jean Dominique göz kırpmakta ve bir sonraki harfe geçilmektedir.Daha sonra bulunan gönüllü bir iyilik meleği bu yöntemle kitabın yazılmasını sağlar. Bıkmadan usanmadan sonsuz bir sabırla...

       Yine bir şarkı ...Bu kez Jean Dominique Bauby'nin sağlam bir dünyalı iken ( bu kendi tanımlaması )  radyoda dinlediği son şarkı olması özelliğini taşıyor...İlginizi çekebilir diye düşündüm...Ancak ben hiç sevmedim :( Son an için kötü bir şarkı denk gelmiş...



     Hiç adetim değildir ama bu kez kitabın tamamını anlattım sanırım. Yine de okumak gibisi yok....Cidden bir mucize sadece sol göz kullanılarak bir kitap yazdırılabilmiş olması ...

     Kesinlikle ama kesinlikle okumalısınız diyorum bu kez...



     Elbette bu kadar özel bir kitap ve yaşam öyküsü yönetmenlerin de ilgisini çekmiş ve beyaz perdeye aktarılmış. Bu kitabın filmi olsa da izlesek diyen ve işin kolayına kaçanların çok sevindiğini buradan bile görür gibiyim şu an ...:)



kaynak:wikipedia
YönetmenJulian Schnabel
YapımcıKathleen Kennedy
Jon Kilik
SenaristJean-Dominique Bauby
(Hatıra)Ronald Harwood
(senaryo)
OyuncularMathieu Amalric
Emmanuelle Seigner
Marie-Josée Croze
Max Von Sydow
MüzikPaul Cantelon
Görüntü yönetmeniJanusz Kaminski
DağıtıcıPathé Renn Productions (Fransa)
Miramax Films (ABD)
TürüBiyografi,Dram
Yapım yılı2007, Fransa
Süre112 dakika                                       ( www.wikipedia.com)
 
 
 
 
 
 Filmi sorunsuz izlemeniz için  vereceğim bir link ile, bir yorumumuzun daha sonuna geliyoruz. Tercih sizin dilerseniz okursunuz, dilerseniz izlersiniz, dilerseniz benim gibi her ikisini de peş peşe yapıp unutulmazlarınıza bir yenisini eklersiniz.... 

                                           FİLMİ İZLEMEK İÇİN TIKLAYIN....
 

0 yorum:

Yorum Gönder